Gabinet Ciechanów 508 589 144 | Poradnia Warszawa 513 974 411

PSYCHOLOG1.PL

Pracuję terapeutycznie indywidualnie jak i z parami.

Choroby i stres

Nie wszyscy zdają sobie sprawę ,że stres jest przyczyną wielu groźnych chorób. Zwykle są to choroby związanie z układem oddechowym – duszności i bóle serca . Drugą grupą chorób są choroby związane z układem trawiennym – refluks, rozwolnienia , zaparcia i bóle narządowe. Jest też szereg innych objawów takich jak jąkanie, obgryzanie paznokci, migreny, bezsenność, lęki i obawy różnego typu. Do grupy chorób psychosomatycznych czyli wywoływanych przez psychikę należy bulimia i anoreksja i wszelkie inne choroby związane z zaburzeniem postrzegania obrazu własnego ciała, można tu dodać również nadmierne objadanie się ( otyłość ) bez wymuszania wymiotów jak w bulimii. Objawy jak widać mogą być bardzo różne jednak ich przyczyna jest zwykle taka sama – traumatyczne doświadczenia i nieuwolniony smutek ,żal ,złość ale i niemożność wybaczenia.

Mechanizm pojawienia się choroby, objawu, polega na tym ,że wielu codziennym czynnościom towarzyszy zdenerwowanie ,którego nie wypada lub nie można okazywać . Silnie wpływają też na emocje dawne doświadczenia o których nie można nikomu powiedzieć. Kiedy te sytuacje się powtarzają ,kiedy nie ma od nich ucieczki napięcie się kumuluje,nawarstwia. Może wtedy pojawiać się nadmierna nerwowość lub odczucia depresyjne, na końcu zaczynają się objawy fizyczne . Nieuzewnętrzniony stres wychodzi poprzez bóle w ciele. Boleć może każda część ciała ,która medycznie jest diagnozowana jako zdrowa. Zwykle te objawy dotyczą osób ,które twierdzą ,że nie mają większych problemów a jeśli coś jest to i tak inni mają gorzej. Pacjenci tego typu przychodzą do mnie z grubą teczką badań potwierdzającą ich zdrowie i coraz gorszym samopoczuciem oraz niewiarą ,że psycholog w ich sprawie coś może zmienić.
Terapia opisana w zakładce Praca ze stresem i traumą potrafi w takich przypadkach szybko pomóc. Oprócz autorskiej METODY ANTRE czyli pracy z oddechem i rozluźnianiem ciała , pomocne bywają Ustawienia Hellingera lub technika ciągłego oddechu przeponowego połączona z uwalniającym mówieniem o bolesnych doświadczeniach.

Zapraszam na rozmowę oraz ćwiczenia radzenia sobie ze stresem i powrót do zdrowia.

psycholog1.PL

Nasz gabinet